Aikuiskoulutuksen kirjanpidon opettaja: ”Jos kirjanpitonne ei täsmää, lisätkää myyntiä.”

Osakas maksoi yhtiön kuluja. Kirjanpitäjä kirjasi väärin osakkaan saatavan.
Kirjanpitäjän virhe määrättiin osakkaalle peitellyksi osingoksi.

Osakas lainasi sukulaiseltaan rahaa ja osti itselleen veneen. Mutta kun kirjanpito
todettiin tärvellyksi, veneen hinta määrättiin osakkaalle peitellyksi osingoksi.

ots kirjanpidon tila

Kirjanpito vai katastrofi?

Liki kuukausittain saan kuulla osakkaan maksettavaksi koituneesta katastrofista, jonka alun perin oli tarkoitus olla vain jonkun tehtäväksi annettu kirjanpito. Alla on muutama esimerkki tärvellyistä kirjanpidoista:

  • Kirjanpitäjä jolla oli HTM ja KLT pätevyys, teki vuodesta toiseen kirjanpitoon virtuaalikirjauksia. Esimerkiksi per vaihto-omaisuus an kassa – toisin sanoen nosti kassasta käteistä ja laittoi sen varaston hyllylle?  Asia tuli ilmi verotarkastuksessa…. virheet katsottiin osakkaan peitellyksi osingoksi.
  • Tilitoimistossa vaihtui omistaja. Joko vanha työntekijä uunotti uutta omistajaa tai he yhdessä uunottivat yrittäjää laskuttamalla kirjanpitotyöstä, jota ei tehty.  Kk ilmoitukset jätettiin ajallaan, mutta luvut vedettiin hihasta. Tätä jatkui melkein vuoden kunnes kävi käry.
  • Kirjanpitäjä teki sivutyönään ohjelmistoja millä hoitaa kirjanpitoja. Hän testasi ohjelmaansa asiakkaan kirjanpidolla. Jokin meni vikaan. Kopiota ei ollut.

 En osaa selittää syytä, miksi tällaista pääsee tapahtumaan. Tapahtumille ei liene olemassa yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Mutta vastaavista katastrofeista saan kuulla kuukausittain.

 Paras keino välttää katastrofi on saada avoin, mutkaton ja välitön yhteydenpito yrittäjän ja kirjanpitäjän välillä. Tämän luulisi olevan helppoa kuin heinänteko.  On tärkeää tunnistaa alueet:

  1. missä yrittäjällä on vaara lyödä laimin oma seuranta tai
  2. tunnistaa alue mistä yrittäjällä ei ole osaamista tai halua keskustella kirjanpitäjän kanssa.

 Mahdolliset vaaran aiheuttajat löytyvät tutkimalla kirjanpitäjän ja yrittäjän välisiä työmenetelmiä. Avustan yrittäjää vuoropuhelun käynnistämisessä.